reklama 5 v magazínu pro ženy

Nepřehlédněte

Popelka špalda vás sveze na biovlně

 
celý článek | Admin | přečteno: 31615x 2013.11.19

Nejkrásnější pláže Chorvatska

 
celý článek | Admin | přečteno: 31758x 2016.12.20

Choďte spát odlíčená. Co se děje, když to neuděláte?

 
celý článek | Jana Brandtlová | přečteno: 31591x 2021.02.21

newsletter

Chcete být informování o nových článcích? Přihlašte se k odběru novinek

Podpořte svůj mozek stravou - bude stárnou daleko pomaleji

 
Podpořte svůj mozek stravou - bude stárnou daleko pomaleji

Stárnutí mozku je sice komplexní proces, na který má vliv mnoho faktorů, nicméně klíčovou roli hraje strava. Díky určitým nutrientům, které jsou obsaženy například ve středomořské dietě, je stárnutí mozku výrazně pomalejší. Nyní se tedy můžete seznámit s potravinami, které zajistí, aby váš mozek zůstal vitální co nejdéle.

 

Na základě analýzy krevních biomarkerů, zobrazování mozku a hodnocení kognitivních funkcí dospěla studie publikovaná v časopise Nature k závěru, že strava bohatá na mastné kyseliny, antioxidanty, karotenoidy, vitamin E a cholin může podpořit zdravé stárnutí mozku a kognitivní funkce.

Všechny tyto nutrientu jsou nejvíce obsaženy ve středomořské dietě. Ta vychází z principů stravování ve Francii, Španělsku nebo Řecku, kde tamní obyvatelé konzumují zejména lokální potraviny, jako jsou olivové oleje, plody moře, ovoce a zelenina.

                                                                

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny, které se nacházejí v rybách, lněném semínku a vlašských ořeších, jsou jedny z hlavních nutrientů, které podporují zdraví mozku. Studie ukazují, že tyto mastné kyseliny mohou zlepšovat kognitivní funkce a chránit před neurodegenerativními onemocněními. Konkrétně kyselina alfa-linolenová (ALA) a eikosapentaenová (EPA) jsou s těmi vlastnostmi spojeny.

Antioxidanty a karotenoidy

Antioxidanty, jako je vitamin E a karotenoidy, hrají důležitou roli v ochraně mozku před oxidačním stresem, který urychluje jeho stárnutí a vede k poškození buněk a tkání. Karotenoidy, jako jsou lutein a zeaxantin nejenomže mozek takto chrání, ale navíc i podporují jeho kognitivní funkce. Nacházejí se hlavně v listové zelenině a žlutém ovoci, například v banánu nebo citronu.

                                                                

Cholin

Cholin je klíčový pro produkci acetylcholinu, neurotransmiteru důležitého pro paměť a učení. Potraviny bohaté na cholin zahrnují vejce, játra a sójové výrobky. Dostatečný příjem cholinu je spojen s lepšími kognitivními schopnostmi a může zpomalit pokles mentálních funkcí u starších dospělých.

Polyfenoly

Polyfenoly, které se nacházejí v olivovém oleji, červeném víně a některých druzích ovoce, mají silné protizánětlivé a antioxidační vlastnosti. Tyto látky pomáhají chránit mozkové buňky před poškozením a podporují zdravé stárnutí mozku. Studie ukázala, že strava bohatá právě na polyfenoly může zlepšovat duševní výkon a chránit před neurodegenerativními onemocněními​.

                                                                

Starat se o své tělo a jíst zdravě není ani podle nejmodernějších světových studií žádná věda. Stačí konzumovat stravu bohatou na olivový olej, ořechy, ovoce, průběžně to zapíjet vínem a máte vyhráno. Jen to nepřehnat s jeho množstvím a nezapomenout také na zeleninu a mořské plody.

 

2024.08.03 | Jana Brandtlová | přečteno: 31551x
 

Poslat článek
Tisk

Štítky: mozek stárnutí kognitivní funkce zdravá strava antioxidanty omega mastné kyseliny

 
archiv

Nejzajímavější články

 

Jak dostát novoročního předsevzetí pro rok 2021 a zdravě zhubnout?

Patříte-li mezi skupinu lidí, kteří si pravidelně dávají nějaká ta novoroční předsevzetí, možná pro nadcházející rok zvo...
 
celý článek | Lea Kubová | 2021.01.05 | přečteno: 31636x

Jaký materiál se používá pro výrobu luxusních hodinek?

Pro výrobu luxusních hodinek se používají různé materiály, přičemž každý se vyznačuje specifickým vzhledem, přednostmi, ...
 
celý článek | Lea Kubová | 2020.02.29 | přečteno: 31603x

Víte, jak správně nosit a kombinovat šperky?

Šperky jsou nedílnou součástí ženského šatníku. Díky nim vytvoříte i z nenápadného modelu outfit jak z přehlídkového mol...
 
celý článek | Lea Kubová | 2021.03.29 | přečteno: 31627x

Jaké barvy bot budou vládnout na svatbách tuto sezónu?

Chystáte se na svatbu v této sezóně a přemýšlíte, jaké barvy bot budou trendy a perfektní k Vašemu outfitu? Boty jsou ve...
 
celý článek | Nina Albertová | 2023.04.03 | přečteno: 31581x
 

Portál pro ženy