reklama 5 v magazínu pro ženy

Nepřehlédněte

Racio dobroty ve slavnostním hávu

 
celý článek | Admin | přečteno: 30765x 2013.12.29

7 bylinek pro vaše zdravé zuby

 
celý článek | Admin | přečteno: 30692x 2018.05.25

Proč je dobré býti ženou

 
celý článek | Zuzana Ditzelová | přečteno: 30610x 2014.07.14

newsletter

Chcete být informování o nových článcích? Přihlašte se k odběru novinek

Čeká vás ve škole tripartita? Co to je a proč odzvonilo třídním schůzkám?

 
Čeká vás ve škole tripartita? Co to je a proč odzvonilo třídním schůzkám?

Třídní schůzka je pro rodiče leckdy utrpení. Třída plná rodičů, nervózní pedagog a přehršel informací, kde je leckdy pouze minimum z nich pro vás relevantních. K tomu se přidá stres z veřejného pranýřování vašeho dítěte, nebo naopak potřeba nahlas vyjádřit nespokojenost, nebo nesouhlas s činy některých spolužáků. Pro mnohé rodiče tak může být překvapení, že to jde i jinak. Jak?

 

Tripartita, je schůzka tří stran – žák, rodič a učitel. Koná se minimálně dvakrát do roka s cílem soustředit se individuálně nejen na studijní výsledky žáka, ale také na další aspekty jeho vzdělávání. Žák je ve středu pozornosti a jeho názor je důležitý. Tripartita, nebo triáda, je tak velkým přínosem pro wellbeing žáků. Děti se díky nim učí mluvit sami za sebe, o svých pocitech ve třídě, problémech, ale i svých silných a slabých stránkách, je to prostor, kde se učí si říkat o pomoc a stanovovat priority a cíle.

„Schůzka, na které se sejde učitel s rodiči a žákem, je příležitostí nechat promluvit žáka o tom, jak se ve škole cítí, jak se mu pracuje, ukázat to, na co je pyšný a za co se může ocenit a je příležitostí aktivně se zapojit do dialogu o věcech, které se ho přímo dotýkají. Měla by vždy začínat vyjádřením dítěte. Nabízí možnost společně nahlédnout na studijní výsledky žáka, formou rozhovoru odhalit případné problémy a individuální potřeby a nastavit si cíle na další měsíce. To vše s přihlédnutím k jeho věku, ale začít se dá již v první třídě. Dítě se pak cítí, a skutečně i je, mnohem více zapojeno do procesu vzdělávání a posiluje to jeho vnitřní motivaci“ vysvětluje Karolína Peřichová, která již deset let učí podle programu Začít spolu.

Tento systém schůzek navíc rozvíjí otevřenou a přímou komunikaci mezi školou a rodiči. Díky tomu, že jde o individuální konzultace, mohou učitelé poskytovat konkrétní a relevantní informace každému z rodičů. Schůzka tří stran navíc snižuje pravděpodobnost vzniku nepochopení a nedorozumění. Je však nutné se na ni dopředu připravit a mít danou jasnou strukturu.

Nejdůležitějším aspektem tripartit je to, že žák má možnost mluvit o všem, co ho ve škole baví, co mu jde nebo co ho naopak trápí nebo kde cítí, že by se mohl zlepšit, případně kde by potřeboval pomoc. Tato forma schůzek učí děti, že je v pořádku vyjadřovat se k věcem, které se jich týkají a že by měli umět mluvit o tom, co je trápí ale hlavně o věcech, které jim dělají radost a kde se jim daří.

„Takzvané tripartity redukují informační šum, který by mohl vést k různým nedorozuměním či domněnkám. Dobře vedená schůzka, kde se sejdou s učitelem nejen rodiče ale i děti, navíc může mít velký přínos v rozvoji komunikačních schopností dítěte, ukazuje mu, že je v pořádku například říci si o pomoc nebo vyslovit svůj názor, dává mu prostor, nesmí se však zvrhnout v koalice dva proti jednomu, to je důležité udržet, musí mít jasnou strukturu a cíl pomoci žákovi, nikoliv ho „udupat“. Pro rodiče je to často příležitost vidět své dítě z jiné perspektivy, více si uvědomit jeho kvality a pro učitele zase

možnost nahlédnout do způsobu vzájemné komunikace mezi rodiči a dětmi, což je mnohdy cenné.“ popisuje pedagožka Karolína Peřichová.

Schůzka rodič-žák-učitel značně přispívá k rozvoji komunikační kompetence dětí, která by měla být jedním ze základních pilířů vzdělávání. V rámci kompetence komunikační se děti učí vyjadřovat své myšlenky a postoje, ale také vyslechnout druhé. Učí se, že i odlišné názory si zaslouží respekt a mohou je obohatit. Komunikační dovednosti děti využijí k navazování vztahů a funkční spolupráci ve světě.

Nejen komunikační kompetence se snaží veřejnosti přiblížit iniciativa Měníme osnovy. Na projektu spolupracuje Národní pedagogický institut (NPI ČR), Nadace České spořitelny, Nadace BLÍŽKSOBĚ, Unie rodičů a další partneři. Více informací naleznete na www.menimeosnovy.cz.

 

Fotka od svklimkin z Pixabay

2024.05.01 | Martina Limbergová | přečteno: 1651x
 

Poslat článek
Tisk

Štítky: rodina děti škola třídní schůzky tripartita

 
archiv

Nejzajímavější články

 

Červená řepa

  Už od dětství tuhle zeleninu naprosto miluju, přestože první setkání bylo ve školní jídelně a její formu s...
 
celý článek | Andrea Tomanová | 2014.11.10 | přečteno: 30568x

Jak rozpoznat a řešit alergii u psa

Alergie je jedna z nejvíce se rozšiřujících civilizačních chorob na světě. Netýká se však pouze lidí, ale také zvíř...
 
celý článek | Lea Kubová | 2023.01.19 | přečteno: 30672x

První milování po porodu

Jste čerstvou maminkou a nemáte v posledních týdnech myšlenky na nic jiného? To je přirozené a není třeba se za to om...
 
celý článek | Lea Kubová | 2014.03.20 | přečteno: 30696x

Proč si vybrat bio bavlnu? Dopřejte sobě a své rodině to nejlepší.

Udržitelnost a ekologický životní styl je jedním z hlavních témat současné společnosti. Volba mezi organickými a tr...
 
celý článek | Lea Kubová | 2023.04.01 | přečteno: 30706x
 

Portál pro ženy