newsletter

Chcete být informování o nových článcích? Přihlašte se k odběru novinek

Týden ve Skotsku-druhá část

Skotsko je velmi krásná, velmi bohatá a velmi deštivá země, takže ani jeden velmi pěkný týden se nedá obsáhnout do jednoho článku, aniž by byl velmi dlouhý. A tak tu přichází článek druhý i s pokračováním týdenního dobrodružství.

Naposledy jsem skončila u středy, jezera Loch Ness a Glenfinnanského viaduktu. Čtvrtek je ovšem ve znamení ostrova Skye. I přestože cesta k němu byla opravdu dlouhá, rozhodně stála za to. Skye patří mezi největší ostrovy britského souostroví a zároveň mezi nejkrásnější. V hornaté krajině lze spatřit několik chráněných druhů zvířat, jako je například orel, jelen a nebo vydra. Nejvyšší částí ostrova je hora Storr pod kterou se tyčí známý skalnatý útvar Starý Muž (Old Man of Storr). Old Man of Storr patří k nejznámějším skotským památkám, a tak jsme se k němu vydali. Cesta nahoru trvala více jak dvě hodiny, ale pokud vynecháme značné množství bahna, byla snadno zdolatelná. Výhledy, kterými jsme byli odměněni, patří k nejkrásnějším v mém životě.

Pokud byste měli na ostrov Skye více času nežli my, určitě se běžte kouknout na Vílí jezírka (Fairy Pools), ke kterým cesta trvá asi čtyřicet minut. Jejich poloha není příliš vzdálená od Talisker Destillery, kde se vyrábí jedna z tradičních skotských whiskey.  Centrem ostrova je městečko Portree s malebným nábřežím. Cestou zpátky z ostrova jsme navštívili hrad Eilean Donan, který se nachází na malém ostrůvku a je mostem spojen s pevninou. Večer jsme se ubytovali v přímořském městečku Oban.

Oban je známý díky dvoum atrakcím. První se na konci devatenáctého století stala zřícenina amfiteátru, která byla záměrně již jako zřícenina vybudována bohatým romantikem. Uvnitř se nachází malý park. Druhou je palírna čtrnáctileté obanské whiskey, kam jsme se dostali na exkurzi další ráno. Místní whiskey má příchuť rašeliny a dubové aroma, dočkali jsme se hned několika ochutnávek a seznámili se s tradiční výrobou tohoto nápoje. Nicméně čas naší dovolené se nám již krátil, a tak jsme se odpoledne vydali do největšího skotského města Glasgow. Glasgow je především industriální město, nicméně v posledních letech se stalo i centrem moderního umění.

Do Glasgow jsme přijeli zrovna ve chvíli, kdy se konala oslava na počest vítězů dvacátých Commonwhealth Games (hry britského impréria konající se každé čtyři roky), které se odehrávali právě zde v Glasgow asi týden zpátky. Zatímco se vzduchem míhaly barevné kostky kiltů, a písně dudáků byly slyšet skrze ulice, prošli jsme historické centrum města a zamířili na známý hřbitov významných osobností, Necropolis. Zcela jsem se nerozhodla, jak moc se mi Glasgow líbí. Části města vypadaly opravdu ukázkově a krásně, ale během vteřiny se scenérie změnila na staré a neobhospodařované místo, které zcela kontrastovalo s místním duchem a nezapadalo. To je podle mě opravdu škoda, protože město má velmi perspektivní vyhlídky.

V sobotu ráno jsme autem dojeli na trochu odlehlejší část města a navštívili jsme Kelvingovskou galerii a muzeum umění. Velkou výhodou Velké Británie jsou volné vstupy do většiny muzeí. Na druhou stranu za všechny hrady se platí poměrně vysoké peníze. Toto muzeum obsahovalo od všeho trochu a moc si nedělalo hlavu s umístěním. Na několika metrech čtverečních jsme mohli vidět rozličná vycpaná zvířata s letadlem nad hlavou a vedle stál dinosaurus. Nicméně muzeum obsahovalo i mnoho zajmavých obrazů a interaktivních výstav, takže se rozhodně vyplatí do něho podívat. Poté jsme ještě zavítali do Muzea dopravy, které stojí na břehu řeky Clyde a je vyjímečné nejenom svou novou moderní budovou, ale také expozicí. Zahlédnout šlo vše, nejrůznější modely aut, tramvaje, lodě, metro, kola, ponorky, autobusy, prostě cokoliv. A bylo to skvělé.

Poté nás už čekala jen cesta do hlavního města, Edinburghu, který jsme úspěšně prošli během dne a půl včetně několika dalších zastávek v galeriích. Prvotním cílem se stal samozřejmě Edinburghský hrad a k němu přilehlá Královská míle, kde se to památkami jenom hemží. Celkově, pokud procházíte Staré a Nové město, nevíte, kam dříve otočit hlavu. Je toho opravdu spousty a nemá cenu vše vyjmenovávat. Mezi stejně populární patří i oblast Princess Street, kde najdete velké množství obchodů. Tam jsem s úspěchem strávila několik krásných hodin. Pokud se rozhodnete Edinburgh někdy navštívit, nezapomeňte zajít na Calton Hill, ze kterého máte výhled na celé město.

Nevynechala jsem ani několik dalších turistických atrakcí, jako je například kavárna The Elephant House, kde J. K. Rowling napsala první díl Harryho Pottera. A pokud se řekne Edinburgh, tak k městu neodmyslitelně patří i nesčetné množství festivalů. A to se projevilo i v době naší návštěvy. Zrovna probíhal Fringe Festival, který se zabývá především divadelním uměním a to včetně pouličních projevů. Takže na každém rohu probíhalo nějaké představení. Skvělé zakončení dovolené.

2014.09.02 | Lucie Martincová | přečteno: 30138x

Poslat článek
Tisk

Štítky: Skotsko; Velká Británie; cestování; dovolená; prázdniny; léto

archiv

Nejzajímavější články

Extrémně účinný antioxidační přípravek: Acai Resveratrol

Acai Resveratrol je antioxidační výrobek, kterýje rozpustný jak ve vodě, tak v tucích a neobsahuje žádné synteti...

celý článek | Alice Drápal Audyová | 2013.03.04 | přečteno: 30019x

Soutěžte a vyhrajte vstupenku pro 4 osoby do nového zábavního vědeckého parku VIDA! pro celou rodinu

Soutěž již byla ukončena. Děkujeme za účast a gratulujeme výhercům! ...

celý článek | Admin | 2015.09.28 | přečteno: 30186x

Queenie v Kladně

22.března v Kladně hostovala, a to i díky podpoře Kladenského majáku, hudební skupina Queenie, světově uznávaná reviv...

celý článek | Andrea Sýkorová | 2013.03.24 | přečteno: 30108x

Kdy je konopí droga a kdy nikoliv?

Termín canabidiol neboli CBD je v poslední době skloňován ve všech pádech. Tato léčivá látka je u mnohých neprávem ocejc...